Actuele hinder
Tijdens het bouwverlof is de linksafbeweging komende vanuit Lochristi richting Orchideestraat tijdelijk terug beschikbaar.
Momenteel wordt gewerkt aan het kruispunt van de Antwerpsesteenweg (N70) met de Orchideestraat: in fase 3 aan de zuidelijke kant en in fase 4 aan de noordelijke kant. Door onvoorziene omstandigheden (extra analyses op het grondwater) en het slechte weer duren deze werken langer dan verwacht. De planning is daarom gewijzigd: fase 3 duurt tot midden juni, fase 4 tot 8 juli (start bouwverlof). Er is dus een maand vertraging. Dat betekent ook dat fase 5, waarbij we het noordelijke deel van het kruispunt met de Groenstraat aanpakken, verschuift tot na het bouwverlof.
Timing en fasering van de werken
Nutswerken - tot eind 2021
Op maandag 6 september 2021 gingen de nutswerken van start. De nutsmaatschappijen vernieuwen momenteel hun leidingen voor water, gas, elektriciteit en telecommunicatie. Deze werken duren tot eind 2021. Dit gebeurt in verschillende fases om de hinder voor het verkeer, de handelaars en omwonenden te beperken.Wegen- en rioleringswerken - maart 2022 tot voorjaar 2024
In maart 2022 starten de wegen- en rioleringswerken. Die duren ongeveer 2 jaar.Omleiding gemotoriseerd verkeer
Door de wegen- en rioleringswerken in een aantal fases uit te voeren, blijft gemotoriseerd verkeer op de Antwerpsesteenweg altijd mogelijk in beide richtingen. Zo is er een maximale bereikbaarheid van handelszaken en woningen. De R4-oprit richting Zelzate en Gent-Zeehaven wordt tijdens de wegen- en rioleringswerken even afgesloten . Ook de afrit ter hoogte van de Orchideestraat moet tijdens die werken even dicht.
Omleiding fietsverkeer
Fietsers worden in verschillende fases van de werken omgeleid via parallelle trajecten aan de N70.
Openbaar vervoer
Ten slotte wordt de bushalte Oostakker Eisenhowerlaan tijdelijk geschrapt wanneer er aan deze bushalte gewerkt wordt. Andere bushaltes op het traject worden wellicht tijdelijk een aantal meters verplaatst naar plekken buiten de werfzone.
De werken
- Over het hele traject worden de fietspaden van de rijweg gescheiden. Waar dat mogelijk is, komt er tussen de fietspaden en de weg een parkeer- of een groenstrook. Op andere punten komt er een schrikstrook en zal het fietspad iets hoger liggen ten opzichte van de weg.
- De verkeerslichten op de N70 krijgen op de kruispunten met de Groenstraat en de Drieselstraat een conflictvrije regeling. Dat betekent dat voetgangers en fietsers bij het oversteken niet kruisen met wagens die links of rechts afslaan.
- Op de rijweg komt een verhoogde middenberm. Zo worden gevaarlijke afslag- en keerbewegingen onmogelijk.
- Ter hoogte van de Herman Teirlinckstraat komt een fietsoversteek en een opstelvak voor fietsers. Een extra zebrapad zorgt dat ook voetgangers veiliger kunnen oversteken.
- Het begin van de Groenstraat wordt uitgerust met fietssuggestiestroken. Zo blijven fietsers ook hier goed zichtbaar.
- De Groenstraat zal niet langer schuin aantakken op de N70. De straat wordt zo heraangelegd dat ze recht tegenover de Orchideestraat komt te liggen. Dit zal het kruispunt overzichtelijker maken voor gemotoriseerd verkeer. Er komen extra zebrapaden zodat ook voetgangers veilig kunnen oversteken.
- Aan de oprit naar de R4 richting Zelzate buigt het fietspad af en komt er een verkeerslicht. Zo krijgt fietsers ook hier een veilige oversteek.
- Het kruispunt met de Drieselstraat wordt overzichtelijker. De op- en afritten van de R4 zullen afbuigen zodat deze recht tegenover de Drieselstraat komen te liggen. Voetgangers kunnen veilig oversteken op de extra zebrapaden.
- In de zone die vrijkomt door de heraanleg van het kruispunt, komt een bufferbekken. Dit vangt bij hevige regenval overtollig regenwater op. Zo beschermen we de omgeving voor overstromingen. Zowel bij het bufferbekken als langs de weg komt er meer groen.