De omgevingsvergunningsaanvraag voor deze werken is ingediend. Het publiek kan de plannen inkijken eens de aanvraag ontvankelijk is, vermoedelijk in de loop van maart. Als alles vlot gaat kunnen de werken starten in 2026.
Fietsen tussen Lozen Boer/Denen en R4
Op het traject tussen Lozen Boer en de rotonde Cosmos in Zelzate het lokaal bestuur, Aquafin en Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) al even bezig met de voorbereiding van de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en van veilige fietspaden. Het huidige traject wordt gekenmerkt door smalle, gemarkeerde fietspaden die niet voldoen aan de normen voor wat betreft veiligheid en comfort.
Voor de zone op het grondgebied van deelgemeente Wachtebeke zijn de plannen nu klaar. In de twee andere zones (centrum deelgemeente Zaffelare en traject Zaffelare-Lozen Boer) zijn studies lopende. Agentschap Wegen en Verkeer wil de zone in Wachtebeke al uitvoeren en aansluitend de volgende zones vernieuwen. Op termijn moet het hele traject tussen Lochristi en Zelzate zo een veilige en comfortabele fietsverbinding bieden.
3 meter breed fietspad aan Walderdonk
In Wachtebeke zijn de plannen dus al concreet. Het project is ruwweg opgedeeld in twee zones. Het eerste deel strekt zich uit op Walderdonk (N449) vanaf de bocht aan de Gebroeders Naudtslaan tot aan de Azalealaan. Het tweede deel loopt op de Meersstraat/Puyenbrug (N449) vanaf de Overledebrug tot aan het restaurant Dam Hoeve. Deze stukken sluiten aan op de reeds eerder vernieuwde dorpskern van Wachtebeke.
Op het eerste deel, aan de rand van het bos van Walderdonk, komt een dubbelrichtingsfietspad van 3 meter breed. Aan de grens met de bebouwde kom (ter hoogte van Walderdonk nr. 101) gaat dit over in enkelrichtingsfietspaden. De oversteek wordt beveiligd door middengeleiders.
4,4 km fietspad in totaal
Ten zuiden van het centrum van Wachtebeke zullen de enkelrichtingsfietspaden kort na de Overledebrug overgaan in een dubbelrichtingsfietspad. Om de overgang te beveiligen, worden ook hier middengeleiders voorzien. Het vrijliggend dubbelrichtingsfietspad loopt tot aan de Zuidlede. Op de Overledebrug zullen, door de beperkte breedte van de brug, fietsers en gemotoriseerd gemengd moeten blijven rijden.
In totaal zal in dit project 1,2 km enkelrichtings- en 3,2 km dubbelrichtingsfietspad aangelegd worden.
Het grootste deel van de fietspaden wordt naast de bestaande weg aangelegd. De werken aan het wegdek en de riolering blijven beperkt. Om de fietspaden te kunnen aanleggen, verdwijnen er parkeerplaatsen.
Start werken 2026
De omgevingsvergunningsaanvraag voor het project werd ingediend. Eens de aanvraag ontvankelijk verklaard start het openbaar onderzoek (vermoedelijk maart/april) en kan iedereen gedurende 30 dagen de plannen inkijken. De start van het openbaar onderzoek maken we bekend via onze kanalen. Eens de omgevingsvergunning is verleend worden de werken aanbesteed. Als alles vlot verloopt kunnen de werken in het voorjaar van 2026 van start gaan.