Om als lokaal bestuur een goede dienstverlening aan te bieden, werken wij veel met persoonsgegevens. Wij vinden het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met jouw persoonsgegevens. We zijn hiertoe ook verplicht door de Europese privacywetgeving (de Algemene Verordening Gegevensbescherming, ook wel AVG of GDPR).
Doeleinden en verwerkingsgronden
Wij gebruiken jouw gegevens enkel als we er een duidelijk en gerechtvaardigd doel voor hebben vastgelegd. Dit kan enkel:
- om een wettelijke verplichting na te komen
- voor de goede vervulling van de gemeentelijke taak
- wanneer je hiervoor toestemming hebt gegeven
- voor de uitvoering van een overeenkomst met jou
- om een ernstige bedreiging voor jouw gezondheid te bestrijden
Proportionaliteit
We vragen enkel de strikt noodzakelijke gegevens op en springen hier zorgvuldig mee om. Dit betekent dat onze medewerkers hiermee discreet omspringen, controleren of ze volledig en correct zijn en instaan voor de beveiliging ervan.
Doorgeven van gegevens
We geven jouw gegevens niet door aan andere partijen, tenzij er daarvoor een wettelijke basis is.
Openbaarheid
Via de wetgeving over openbaarheid van bestuur kunnen derden een verzoek om informatie indienen bij de organisatie. Daarbij worden jouw gegevens in principe niet vrijgegeven. In elk geval gaat hier altijd een toetsing aan de privacywetgeving aan vooraf.
Bewaring
We bewaren jouw gegevens niet langer dan nodig voor de uitvoering van onze taak, rekening houdend met de archiefwetgeving. Eén van onze taken is het bijhouden van statistieken. Daarbij worden jouw gegevens steeds geanonimiseerd.
Rechten
Je hebt de volgende rechten volgens de privacywetgeving:
- recht op informatie en inzage: je mag weten of we gegevens van jou hebben, welke dit zijn, op welke manier deze worden gebruikt en je hebt recht op verdere toelichting hierover;
- recht op correctie: als jouw gegevens niet kloppen, mag je ons vragen om deze te corrigeren;
- recht op bezwaar: je mag bezwaar maken tegen het gebruik van je gegevens en we zullen hieraan voldoen tenzij er hiervoor gerechtvaardigde gronden zijn;
- recht om vergeten te worden: je mag ons in principe vragen je gegevens te verwijderen, maar als overheid mogen wij hier in de meeste gevallen geen gevolg aan geven.
Zolang één van de bovenstaande niet opgelost is, mag je ons vragen jouw gegevens tijdelijk niet meer te gebruiken.
Je kan je rechten uitoefenen door ons te contacteren. Je zal steeds jouw identiteit moeten aantonen. Wij laten binnen één maand weten wat er met jouw verzoek zal gebeuren.
Profilering
Wij maken geen gebruik van profilering.
Big data en tracking
Statistieken
De gemeente Lochristi maakt op deze website gebruik van Google Analytics van Google om bezoekinformatie te meten en te analyseren, om na te gaan via welke weg je op deze website terechtkwam, om te registreren hoe en hoe vaak de verschillende webpaginas worden bezocht en om de website beter te kunnen afstemmen op de wensen en noden van de gebruiker. Hiertoe worden aan de hand van jouw IP-adres o.a. internetverkeersgegevens en gegevens over uw browsertype en computer verzameld. De gemeente gebruikt deze gegevens niet om je persoonlijk te identificeren. Geen enkele informatie over jouw persoon zal worden gebruikt en bijgehouden.
Cookies
Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn kleine informatiebestanden die automatisch op de harde schijf van jouw computer bewaard worden. Cookies maken het mogelijk om de toegang tot de site en de navigatie te vergemakkelijken en sneller en efficiënter te laten verlopen. Sommige cookies zorgen ervoor dat een website grafisch netjes verschijnt, andere dat een websiteapplicatie correct werkt. Cookies zijn ook nodig voor analyses van het surfgedrag b.v. via Google Analytics (zie hierboven). Je kan jouw browserinstellingen aanpassen zodat cookies niet worden aanvaard of dat je een waarschuwing krijgt wanneer je cookies krijgt toegestuurd.
Contactgegevens
- Heb je vragen, opmerkingen of klachten?
Contacteer ons via e-mail op privacy@lochristi.be of via brief (Dorp-West 52, 9080 Lochristi). - Wil je een klacht indienen? Contacteer dan:
Vlaamse Toezichtcommissie voor het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
contact@toezichtcommissie.be
https://overheid.vlaanderen.be/digitale-overheid/vlaamse-toezichtcommissie/klachtenprocedure