Zelf organiseren?

Organiseer je met jouw jeugdbeweging een fuif? Wil je met jouw vereniging een eetfestijn organiseren? Of heb je als wijkcomité logistieke steun nodig bij het organiseren van een straatfeest?

   

Evenementenformulier

Vul dan eerst het evenementenformulier in. Met dit formulier kan zowel het nodige materiaal als parkeerverbod en muziekvergunning in 1 keer aanvragen. Handig!

LET OP!

  • Bezorg het formulier 2 maanden vóór jouw activiteit ingevuld aan de gemeente.

  • Vanaf januari 2020 zijn onze nieuwe verhuur- en retributiereglementen van toepassing. Je kan ze reeds terugvinden op iedere webpagina onder locatie en materiaal. Binnenkort lanceren we onze nieuwe gebruikersbrochure met alle praktische info en regels.

Neem zeker ook een kijkje op ikorganiseer.be.

   

Situatieplan

Als je een evenement organiseert en daarvoor een terrein of gebouw gebruikt dat normaal een andere bestemming heeft, is het essentieel dat zowel de gemeente als de hulpdiensten een duidelijk beeld krijgen van wat jouw plannen zijn. Je voegt hiervoor bij de aanvraag een duidelijk situatieplan toe waarop je jouw ideeën visueel weergeeft en dus de tijdelijke nieuwe indeling van het terrein of gebouw schetst.

Een goed gemaakt situatieplan heeft meerdere voordelen.

  • Het zorgt voor een betere voorbereiding en organisatie van het evenement, en helpt zowel jou als de medewerkers en bezoekers om zich gemakkelijk te oriënteren.
  • Het fungeert als cruciale informatie voor de hulpdiensten, zoals politie, brandweer en ambulance, omdat het hen inzicht geeft in de tijdelijke nieuwe indeling van het terrein en belangrijke details bevat voor noodsituaties of hun tussenkomst of advies.

Hieronder vind je de checklist van wat er specifiek en dus noodzakelijk op het situatieplan dient te worden vermeld:

  1. Zorg ervoor dat het plan op schaal is of vermeld de noodzakelijke afmetingen.
  2. Voeg een noordpijl toe aan het plan en vermeld aangrenzende straten.
  3. Gebruik een legende om symbolen en kleuren te verklaren die op het plan worden gebruikt.
  4. Markeer duidelijk de grenzen van het evenemententerrein en geef alle toegangspunten (ingangen en uitgangen) aan.
  5. Duid op het plan de zaken aan die op het terrein en in de tent worden geïnstalleerd zoals:
  • Podia
  • Toog kassa
  • Vestiaire
  • Secretariaat
  • Opstelling stoelen
  • Attracties en kramen
  • Foodtrucks en koelwagens
  • Stroomgroepen of elektriciteitskasten
  • EHBO-post
  • Brandbestrijdingsmiddelen
  • Nooduitgangen
  • Evacuatiewegen en evacuatiepunt(en)
  • Eventuele aparte toegang voor de hulpdiensten
  • Parking en fietsenstalling

Een gedetailleerd situatieplan met al deze informatie is van groot belang voor een succesvol en veilig evenement. 

Een voorbeeld van een situatieplan vind je hier. 

Slideshow active dia 1 van

foto Zelf organiseren?

Zelf organiseren?

Openingsuren & contact

Secretariaat

adres
Dorp-West 529080 Lochristi
Stratenplan
Wegbeschrijving
Tel.
09 326 88 12 - 09 326 88 13
Fax
09 355 90 51
e-mail
secretariaat@lochristi.be

Openingsuren

Vandaag:8 tot 12 uur

De gemeentediensten zijn open op afspraak.