di 11 oktober 2022 om 16:25
Je verwarmingspremie van 100 euro nog niet ontvangen van je elektriciteitsleverancier? Je kan het nog tot en met 14 oktober aanvragen. Hoe je dat doet, kom je hier te weten.
Door de stijgende energieprijzen heeft de regering besloten een federale verwarmingspremie van 100 euro netto toe te kennen. Elk gezin dat op 31 maart 2022 een contract voor elektriciteit had voor zijn woonplaats, heeft recht op die éénmalige federale verwarmingspremie van 100 euro. Het moet gaan om een contract bestemd voor huishoudelijk gebruik. Contracten voor commerciële of professionele activiteiten komen niet in aanmerking.
Heel wat gezinnen kregen die premie al automatisch. Dat gebeurde door een vermindering van je voorschot of afrekeningsfactuur of door een storting op je rekeningnummer.
Kreeg je de premie niet automatisch, dan heb je nog een maand de tijd om je aanvraag alsnog in te dienen. 70.000 gezinnen deden dat al.
Welke stappen moet je ondernemen?
1. Kijk je elektriciteitsfacturen na
Als je niet zeker bent of je de federale premie van 100 euro hebt ontvangen, dan controleer je eerst de elektriciteitsfacturen die je tussen 15 april en 31 juli 2022 hebt ontvangen. De premie werd in de meeste gevallen van je voorschotfactuur afgetrokken. Is jouw voorschotfactuur lager dan 100 euro, dan werd het resterende bedrag via een volgende factuur of een afrekening geregeld of ontving je een creditnota. In dat geval werd het geld of saldo overgeschreven op je bankrekening.
In ieder geval vermeldt de factuur of de overschrijving verplicht de woorden federale verwarmingspremie.
Heb je meerdere elektriciteitscontracten op je woonplaats, dan heb je slechts eenmaal recht op de premie.
2. Ga na of je recht hebt op de verwarmingspremie
Vond je niets terug in je facturen of kreeg je geen creditnota, dan kan je nakijken of je wel recht hebt op de verwarmingspremie. Dat kan via de online toepassing op de website van de FOD Economie. Je kan er aanmelden met je elektronische identiteitskaart of itsme en je krijgt er je gegevens en de elektriciteitscontracten op jouw naam te zien.
Zie je geen contract in de online toepassing, dan heeft de FOD Economie jouw contract niet op automatische wijze kunnen verwerken. Dat komt omdat jouw klantgegevens bij je leverancier of distributienetbeheerder (DNB) niet overeenkomen met de gegevens in het Rijksregister. Of bijvoorbeeld door verschillende schrijfwijzen van naam en/of adres, het gebruik van roepnamen of een EAN-code op een ander adres dan je woonplaats.
3. Doe een aanvraag
Heb je recht op de verwarmingspremie, dan kan je tot en met 14 oktober 2022 je aanvraag indienen. Dat kan op twee manieren:
- De snelste manier om de aanvraag in te vullen en ook de snelste manier om je premie te ontvangen, is via een online aanvraag. Je logt je in met je elektronische identiteitskaart of itsme en je vult je gegevens in. Dat gaat snel en eenvoudig. Neem daarvoor ook je factuur bij de hand, want sommige in te vullen gegevens vind je daarop terug.
- Daarnaast kan je je aanvraag ook op papier indienen. Dat formulier vind je hier. Vul het in op de pc en druk het af of vul het met de hand in nadat het is afgedrukt. Stuur het formulier dan naar het aangegeven adres.
Heb je nog vragen? Neem dan zeker eens een kijkje op de FAQ van de FOD economie website of neem contact op met ons contactcenter op 0800/120.33 of via info.eco@economie.fgov.be.