naar inhoud
Dit nieuwsbericht is niet actueel.

Blijf in beweging, doe het veilig!

vr 21 april 2017 om 06:00
Eén op de drie 65-plussers valt minstens één keer per jaar. Op ouderen leeftijd kan zo’n val ernstige gevolgen hebben. Ze kunnen vermeden worden door regelmatig te bewegen. Volg onze tips, wees actief maar doe het op een veilige manier. Begin er vandaag nog aan!

Blijf actief

  • Zit niet te lang stil.
  • Beweeg dagelijks min. 30 min. zoals b.v. wandelen, zwemmen, werken in de tuin, spelen met de kleinkinderen.


Ga voor een veilig huis

  • Vermijd gladde of natte vloeren, losliggende kabels of omkrullende tapijten.
  • Gebruik een veilige trapladder, zorg voor voldoende verlichting en handgrepen.


Verzorg je voeten

  • Draag gemakkelijke schoenen die je voet omsluiten. Draag de juiste maat. De zool is best plat (zonder hakje) en met profiel aan de onderkant.
  • Loop niet op blote voeten of kousen.


Kijk uit met je ogen

  • Draag een bril als het nodig is.
  • Hou je bril proper en binnen handbereik.
  • Zorg voor een regelmatige controle bij de oogarts.


Eet evenwichtig en gezond

  • Calcium en vitamine D zijn belangrijk voor stevige botten en spieren. Je vindt calcium in vis, melkproducten en bepaalde groenten en fruit (b.v. broccoli, pruimen). Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht.
  • Beperk je alcoholgebruik.


Let op met medicijnen

  • Bespreek het gebruik van medicijnen altijd met je huisarts, ook als het gaat over pijnstillers.
  • Vermijd kalmeer- en slaapmiddelen.


Voorkom duizeligheid bij het rechtstaan

  • Sta rustig recht uit bed of de zetel.
  • Haast je niet naar de bel of de telefoon.

Heb je moeite met je evenwicht? Ben je onlangs gevallen? Neem dan contact op met je huisarts. Meer tips en informatie vind je op www.valpreventie.be

Nieuwsoverzicht
valpreventie

Openingsuren & contact

Ouderen

adres
Dorp-West 529080 Lochristi
Stratenplan
Wegbeschrijving
Tel.
09 326 97 76
e-mail
ouderen@lochristi.be

Openingsuren

Vandaag gesloten